4-A

(ENG) school race

  • Ages: 9+ y/o
  • Location: School yard or parkland
  • Duration: 30-40 minutes
  • Aim:
  1. Check what kids have learnt.
  2. Have a final evaluation in a “real” race environment.
  • Description:
  1. In regular orienteering events, controls are visited in numbered order.
  2. Orienteers doing the same course have different start times.
  3. Interval start times will not work for a class of children when each is doing the same course, even with one-minute intervals.
  4. With a class of 20, for example, and one child starting every minute, it will be 20 minutes before the last child starts.
  5. This problem can be overcome by having a variety of courses, so each child does a different course.
  • Equipment:
  1. Set of 20 controls
  2. Map of the school grounds showing the 20 control sites
  3. A box to hold the maps
  4. One printed map per kid, with a total of 3 or 4 different courses
  5. One checking sheet per child
  • Implementation:
  1. Tha class proceeds to the Start/finish place and line up behind the maps.
  2. Each child should have a checking sheet.
  3. Every 1 minute or every 2, one kid takes one map and starts his run.
  4. When the course has been completed they return the map to the instructor that checks it wit the checking sheet.
  5. Official results are written down.
  • Variations:
  1. Kids can set their own different courses.
  2. Before the session the teacher puts out a set of controls, for example cards with a code marked on them, around the school grounds, taping the cards to suitable features.
  3. These places are marked on a master map with the usual red circles.
  4. Choose a start and finish place and mark it with the Start/Finish symbol.
  5. At the start of the session put the master map showing the 20 control sites on the OHP/Wipeboard and each child can choose 6- 8 of them to make their own course.

(FIN) Koulukisa

  • Ikä: Yli 9-vuotiaat
  • Paikka: Koulun piha, puisto, lähimaasto
  • Kesto: 40-40 minuuttia
  • Tavoite:

1. Testata mitä lapset ovat oppineet.

2. Arvioida oppimista ja työskentelyä kilpailutilanteessa.


  • Kuvaus:

1. Suunnistuskilpailussa rastit kierretään numeroidussa järjestyksessä.

2. Jokaisella saman radan kilpailijalla on eri lähtöaika. Tällä vältetään toisten seuraaminen eli peesaaminen heti lähdöstä. Huomio tämä siis myös lähtöjärjestystä tehdessä. Voit itse valita laitatko arvioilta nopeimmat alkuun vai loppuun.

3. Lähtöajat voivat kuitenkin olla ongelma liikuntatunnilla järjestettävällä kilapilussa. Vaikka oppilaiden lähtöväli olisikin yksi (1) minuutti ja luokalla on esimerkiksi 20 oppilasta, lähettäminen kestää silti 20 minuuttia ennen kuin viimeinen pääsee liikeelle.

4. Ratkaisu tähän on tehdä erilaisia, mutta hyvin samankaltaisia ratoja (pituus/taso) ja jakaa osallistujat näille radoille tasaisesti.


  • Välineet:

1. Riittävästi rastilippuja rastipisteille! Virallisissa kilpailuissa käytetään isoja rastilippuja.

2. Kaikki rastit sisältävä kartta rastien viemisen helpottamiseksi.

3. Riittävä määrä ratoja (3-4 erilaista rataa) ja tulostettuja ratakarttoja. Yksi ratakartta/ osallistuja.

4. Laatikko/ämpäri yms. kartoille (lähtöpaikalle)

5. Leimausjärjestelmä ja ajanotto. (Pihtileimaus + leimauskortti, elektroninen EMIT-/ SPORTindent -leimausjärjestelmä)

Katso lisätietoa leimausjärjestelmistä kohdasta välineet tai ota rohkeasti yhteyttä!


  • Suunnittelu:

1. Valitse lähtö- ja maalipaikka. Voivat, ja on hyväkin olla eri paikoissa.

2. Merkitse lähtö (kolmio) ja maali (tuplaympyrä) karttaan.

3. Valitse sopivat rastipisteet ja merkkaa ne karttaan, ympyrällä. Tästä tulee ns. "kaikki rastit- kartta"!

4. Tarkista, että kaikki rastipisteet ovat riittävän selkeitä maastossa ja kartta.

5. Suunnittele riittävä määrä erilaisia, mutta samankaltaisia suunnistusratoja (pituus/taso) valitsemiasi rastipisteitä (kaikki rastit) hyödyntäen kartoille joissa ei vielä ole merkintöjä. Muista piirtää rastiväliviivat!!!

6. Tarkista, että radat näyttävät selkeiltä. Kaikki oleelliset kohteet ja rastit näkyvät selkesti.

7. Kopioi riittävä määrä kutakin rataa esimerkiksi skannerilla.

8. Suojaa kartat karttamuovilla tai laminoimalla.

9. Vie rastiliput oikeille rastipisteille "kaikki rastit- karttaa" hyödyntäen, sekä valitsemasi leimausyksiköt (pihti-, EMIT, SPORTident)

10. Tee lähtölista/ -järjestys jokaiselle eri radalle. Osallistujien lähtöväli kullekin radalle hyvä olla 1-2 minuuttia!

11. Varmista maaliin joku vastaanottamaan osallistujia, mikäli lähtö ja maali eri paikoissa.


  • Toteutus:

1. Osallistujat jaetaan jonoihin oikeaa lähtöjärjestykseen ratakarttojensa taakse. Varmista, että jokainen on oikeassa jonossa (lähtölista)

2. Jaa jokaiselle osallistujalle leimausyksikkö (EMIT/SPORTident) tai leimauskortti (pihtileimaus).

3. Lähetä osallistujat matkaan oikean radan kanssa, valitsemallasi lähtövälillä.

4. Maalissa oteaan osallistujan aika ylös ja tarkastetaan, että osallistuja on kiertänyt rastit oikeassa järjestyksessä. Muista varmistaa, että maalissa on joku vastaanottamassa osallistujia.

5. Lopuksi voi julkaista tulokset, jos näin haluaa.


  • Variaatiot:

1. Lapset voivat itse suunnitella oman ratansa.

2. Valitse rastipisteet, vie rastiliput rasteille ja merkkaa ne ympyrällä kaikki rastit-karttaan/karttoihin.

3. Valitse lähtö ja maali, merkkaa ne myös karttaan.

4. Laita kaikki rastit- kartta/kartat näkyville lähtöpaikalle. Näin jokainen lapsi voi itse suunnitella ja piirtää haluamansa radan.